De laatste tijd gebruiken criminelen een nieuwe manier van oplichten.
Waar het op neer komt is dat de crimineel u opbelt en zich voor doet als de wijkagent of een andere agent. Hij / zij zegt dat zij bezig zijn met een onderzoek en dat er criminelen in uw wijk actief zijn. Hierbij wordt beweerd dat uw adres bekend is bij deze criminelen en dat zij dus mogelijk bij u gaan inbreken. De nepagent die u aan de telefoon heeft vraagt daarna of u waardevolle bezittingen in huis heeft etc. Ook vragen ze naar een bankpas.
Wat er dan gebeurd is dat de nepagent iemand (zijn collega) langs zal sturen om de waardevolle bezittingen (en geld) op te halen. De nepagent zal deze bezittingen namelijk voor u ”bewaren”. Binnen het uur zal er dan iemand bij u aanbellen aan wie u de spullen moet afgeven. Soms zal de nepagent die opbelt, met u aan de lijn blijven, totdat zijn collega uw spullen heeft opgehaald. Dit doen zij om u een veilig gevoel te geven. Met een vaag verhaal zal deze medewerker de spullen ophalen en ook vragen naar uw bankpas en uw pincode. Vaak heeft deze nepagent geen politie-uniform en laat ook een legitimatiebewijs zien.
WAT MOET U DOEN?
- De Politie vraagt nooit naar waardevolle bezittingen!
- Een politieagent kan zich altijd legitimeren met een Politie-pas
- Hoelang de nepagenten ook blijven proberen (via de telefoon). Ga nergens op in en geef verder geen informatie.
- Hang direct op en zeg dat u de Politie gaat bellen.
- Schrijf alle namen en telefoonnummers goed op en geef dit door aan de Politie.
- Bel 0900-8844 en maak een melding dat een nepagent u heeft gebeld
WAT ALS EEN NEPAGENT UW SPULLEN HEEFT OPGEHAALD?
- Bel 112
- Geef alle informatie door. Hoelang geleden, wat is er meegenomen?
- Bel de bank en blokkeer uw bankpassen
- Vraag of er een poging is gedaan om geld op te nemen of misschien is dit al gebeurd
- Doe aangifte van oplichting